lördag 30 maj 2020

200528 Klubbsegling Morarnas BK

Prövade på att åka runt Gålö och delta i en klubbsegling som Morarnas BK arrangerar. Jag har tittat en del på deras tävlingar och det är ganska trevliga och öppna vatten runt St Rotholmen. Nackdelen är att start/mål ligger en bit innanför Långgarn, vilket gör det svårseglat med mycket lätta vindar speciellt när det är målgång. De har ett helt annat upplägg också än våra onsdagsseglingar. Här tar man tid själv och skickar in så alla får segla varje gång. Det är dock färre antal båtar här eftersom det nästan uteslutande är båtar från Morarnas BK med och seglar.

Hur gick det då? Mycket lätta vindar som stod sig hela banan. Testade genuan och trimmade in skotpunkter innan start. Planen var att även testa spinnakern i den lätta vinden, men tyckte att genuan hade drag i de branta slörarna så jag avstod. Så här i efterhand ångrar jag lite att jag inte fick upp spinnakern. Det var perfekta vindar för en test. Får försöka nästa gång.
Det är duktiga seglare med på denna segling, så man får kämpa för att placera sig bra. Det blev en 4:e plats av 6 båtar. Bra utgångsläge för att försöka klättra i resultaten. Det verkar bara vara jag som seglar själv, vilket gör utmaningen ännu större.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar