lördag 16 maj 2020

200516 Riggad

Så var hon äntligen påmastad och riggad. Masten sattes på redan i början av veckan, men pga strul med VHF-kabel och topplanternan blev jag inte klar med påmastningen förrän idag. Problemet med topplanternan löstes genom att lampan helt enkelt sattes fast där den skulle sitta. Av någon anledning låg den lös i själva lanternhöljet. Problemet med VHF-kabeln löstes med en ny hankontakt. Ledaren hade gått av i stiftet så det var dålig kontak.
Efter detta var avklarat började jag rigga båten och sätta fast alla tampar, skot och fall. Avslutade med att sätta upp storseglet. Det är så litet och behändigt på denna båten att jag inte behövde hissa upp seglet. lattorna sattes i och revlinorna sattes fast. Här fick jag smörja upp alla block i bommen. En del hade ärgat fast så hårt att jag fick ta till en hammare och skruvmejsel för att snurra på blocken så att 5-56 kunde verka. Tillslut snurrade allt som det skulle.
Den röda linan är spinnakerskot. Jag tycker om att ha skoten till spinnakern alltid dragna och klara att använda. Är det många moment att göra en sak drar man sig för att göra det. Sitter skoten på plats är det lättare att hissa spinnakern och då gör man det oftare.
Fallpåsar vid fallvinscharna. Detta fanns inte förut så det blev ormbo på sittbrunnsbänkarna. Satte även upp en hållare för vinschhandtag. De blåa tamparna är skot till försegel. Skönt att ha även de dragna och klara. Ett moment mindre när man ska ge sig iväg.
Allt gick bra med att rigga storseglet trots genomgående lattor.
Framifrån. Den gula tampen är nedhalet till spinnakerbommen.
Även D2-vanten kunde jag spänna upp mha en båtklubbskollega som hissade upp mig i masten.
Segelklart! Förseglet är inte inte hissat än eftersom jag vill kunna välja mellan fock och genua beroende på hur mycket det blåser. Visst, mer jobb, men betydligt roligare segling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar