måndag 21 oktober 2019

191020 Täckställning och press

Regn på morgonen, men mitt på dagen slutade det droppa och vi kunde åka ut och försöka få upp ställning och press. Det är alltid lite spännande första gången, så vi visste att det skulle ta lite tid.
Väl ute lade vi ut allt på marken först längst med båten så vi såg att alla delar fanns med. Nu såg vi att en del av överliggaren saknades. Ringde förra ägaren, men han försäkrade att allt hade hämtats från honom. Vi fick helt enkelt åka hem igen och leta, och mycket riktigt var det ett rör som jag inte hade packat ner i NOA-väskorna. Ut igen och nu kunde vi sätta ihop allt.
Det gick väldigt enkelt när vi bara hade fått upp de första bitarna av överliggaren. Då stod ställningen som den skulle och den kunde lätt förlängas och kompletteras med övriga delar. Uteliggarna gick också lätt att sätta upp. Vi använde ett spännband för att tvinga in uteliggaren in till båten. Mycket smidigt.
Efter ställningen lades press på och nya stroppar fick skapas. Betongplintarna var bra. Den i fören lade jag ner, men de i aktern fick stå. Jag undrar om jag inte skall lägga ner dem också. Lär väl inte stå upp när stormarna kommer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar