söndag 13 oktober 2019

191013 Inspektionslucka vattentank

Vattentanken har en inspektionslucka som jag länge har försökt fått upp. Problemet är att locket har suttit som berget. Vad jag än har tagit mig till vill locket inte rubbas.
Tanken innehåller en massa vatten och vattenpumpen fungerar inte, så vattnet måste bort innan jag kan byta ut pumpen. Sen är det bra att kunna göra rent tanken då och då.
Nu fick jag ett tips från Facebook-gruppen att skapa ett verktyg av en bit avloppsslang. Sagt och gjort köpte jag en förminskare till avloppsslangar, markerade vart lockets "ekrar" satt, sågade upp spår och borrade hål för en rundstav. Verktyget fungerade perfekt! Men locket satt bra hårt. Hela förminskaren demolerades lite innan lockat gav med sig.

Om det var nödvändigt att städa tanken? OM! Sju fulla hinkar(!) pumpade jag ut. Tanken hade fått en rejält kladdig beläggning på insidan och diverse rostiga skruvar plockades ut.
Nu skall tanken få luftas under vintern innan vi gör ren den ordentligt till nästa sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar