söndag 15 december 2019

191215 Autopilot: Montera kontakt och fjärrkontrol

Nu när kraftkabeln till autopiloten är på plats började jag titta på monteringen av fjärrkontroll och montera kontakten till autopiloten.
Kontakten ville jag ha bakom sittbrunnen, under gasflaskan. Att ha kontakten vid motorinstrumenten skulle innebära att kontakten skulle sticka ut vid rorkulten där man håller på att kliver runt när man seglar. Risken skulle då vara stor att man kliver på kontakten och kanske knäcker den i stundens hetta.

Hålet för kontakten skall vara 21mm. Tyvärr hade jag ingen cirkelsåg så liten, så jag fick borra runt ytterkanten. Kanten blev väldigt taggig och jag hade ingen fil med mig, så sätta fast kontakten helt och hållet får vänta tills nästa gång.
Började därför med fjärrkontrollen. Styrenheten sitter bakom väggen bak i akterkojen.
Tyvärr sticker skruvarna ut i akterkojen. Här tänkte jag sätta på teakbitar så det ser lite snyggare ut.
Därefter var det bara att bunta ihop och sätta fast alla kablar där de skall vara med buntband.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar